Banken hebben bij tienduizenden mensen die afgelopen jaar hun hypotheek lieten oversluiten te veel aan boeterente in rekening gebracht. Dat constateert claimorganisatie Oversluitclaim, nadat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) duidelijkheid heeft verschaft over wat banken hierbij voor vergoeding mogen vragen.
Per geval zou het gaan om ongeveer 3000 euro die consumenten terug zouden moeten krijgen. Er is afgelopen jaar in ieder geval meer dan 139 miljoen euro te veel betaald, aldus de organisatie die een initiatief is van hypotheekadviseur Ikbenfrits.nl. Als eerdere jaren worden meegeteld, dan kan dat bedrag volgens organisatie oplopen tot 4 miljard euro.
Sinds 14 juli vorig jaar ziet de AFM erop toe dat banken niet te hoge oversluitboetes rekenen. Over wat precies te hoog is en wat niet, bestond echter onduidelijkheid. Daarom startte de toezichthouder een onderzoek. Het resultaat daarvan is maandag gepubliceerd. Op basis van de daarin opgenomen voorbeeldberekeningen is Oversluitclaim aan het rekenen geslagen.
Toezichthouder AFM roept banken op te hoge oversluitboete terug te betalen
De AFM maakte zelf geen inschatting van de schade van gedupeerden. De financiële waakhond roept banken op alle te veel geïnde boetes terug te betalen en zegt later dit jaar te zullen checken of dit ook echt gebeurt.
Die oproep heeft wel alleen betrekking op de periode vanaf 14 juli. Volgens de AFM bestonden er voor die datum ,,geen specifieke wettelijke regels”. Oversluitclaim betwist dit echter en probeert al enige tijd gedupeerden te verzamelen voor een collectieve claimprocedure.
,,Sinds 14 juli 2016 staat uitdrukkelijk in de wet dat de banken geen oversluitboete in rekening mogen brengen die hoger is dan de schade die de bank lijdt. De algemene regels van het consumentenrecht verbood de banken dit vóór die tijd echter ook al. Hierdoor hebben de banken de afgelopen decennia miljarden euro’s extra op hypotheken verdiend'', aldus Oversluitclaim.
ING compenseert hypotheekklanten
Belangenclub Vereniging Eigen Huis (VEH) laat weten een ,,moreel appel'' te doen op banken om de AFM-leidraad met terugwerkende kracht over een periode van minimaal vijf jaar toe te passen.
ING zegt in een reactie de kosten vanaf 14 juli vorig jaar opnieuw te berekenen, waarbij klanten die te veel hebben betaald geld terugkrijgen. De herberekeningen betreffen enkele duizenden klanten en ongeveer 5 procent van het totaal aantal aflossingen die gedaan zijn sinds die datum. De bank verwacht eind dit jaar alle herberekeningen te hebben uitgevoerd.